Już w niedzielę poznamy laureatów 95. Nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej, które zwieńczą sezon zdominowany przez jeden film: Wszystko wszędzie naraz w reżyserii popularnych Danielsów. W przededniu wielkiego święta kina eksperci nie zastanawiają się już kto zwycięży w kluczowych kategoriach rozdania jak najlepszy film czy reżyseria, a bardziej ile statuetek wpadnie w ręce twórców tego niecodziennego, ale uwielbiany przez świat dzieła. Jako dodatek do prognozy, przedstawiam również własne preferencje w poszczególnych kategoriach.

FILM

Wygra: Wszystko wszędzie naraz
Powinno wygrać: Women Talking

Choć tegoroczna gala wydaje się być najbardziej nieprzewidywalna od lat, patrząc na liczbę kategorii, w których ciężko wytypować zwycięzcę, to w tej najważniejszej nie ma wątpliwości, że wygra film Danielsów. Wszystko wszędzie naraz sięgnęło po…wszystkie istotne nagrody amerykańskiej branży: Producentów (PGA), reżyserów (DGA), aktorów (SAG), montażystów (ACE), scenarzystów (WGA) robiąc największy sweep od Operacji Argo. To dla wielu film przełomowy formalnie i narracyjnie, a w dodatku wpisuje się w aktualne zafascynowanie świata kulturą azjatycką. Jest ważny i aktualny społecznie. Moim wyborem byłoby jednak Women Talking – poetyckie dzieło o prawie do wolności kobiet, które wiele osób niesłusznie sprowadza do feministycznego manifestu bez wartości artystycznej.

REŻYSERIA

Wygra: Daniel Kwan, Daniel Scheinert, Wszystko wszędzie naraz
Powinien wygrać: Todd Field, Tar

To będzie pierwszy raz od zwycięstwa braci Coenów za To nie jest kraj dla starych ludzi, gdy po Oscara sięgnie duet reżyserów. Duet, który po porażce na Globach zdobył dwie istotne nagrody: DGA i Critics Choice stając się tym samym absolutnym pewniakiem do Oscara, detronizując faworyzowanego na wczesnym etapie wyścigu Stevena Spielberga.  A szkoda, bo moim zdaniem, ciekawszym wyborem byłby nie tylko legendarny twórca Parku Jurajskiego, ale przede wszystkim Todd Field i jego precyzyjnie wyreżyserowane studium postaci.

AKTOR PIERWSZOPLANOWY

Wygra: Austin Butler, Elvis
Może wygrać: Brendan Fraser, Wieloryb
Powinien wygrać: Paul Mescal, Aftersun

Jedna z trzech zagadkowych kategorii aktorskich. Fraser sięgnął po nagrodę gildii aktorów (SAG) i jest sentymentalnym wyborem z największą narracją. Na jego niekorzyść działa jednak dzielący i nienominowany do Best Picture film. Wygrywając Oscara, stałby się pierwszym aktorem od Jeffa Bridgesa (Szalone serce, 2009) zdobywającego statuetkę bez nominacji dla swojego filmu. Austin Butler okazał się najlepszy na brytyjskich nagrodach filmowych, a jego Elvis wydaje się być dziełem bardzo silnym w tegorocznej stawce. Gra też samego legendarnego Elvisa, co nie jest bez znaczenia. Z drugiej strony jest jednak bardzo młody i niedoświadczony, a Akademia zwykle woli nagradzać weteranów. To trudny wybór, ale rozsądnym jest typowanie Butlera. Mało prawdopodobną, ale realną opcją jest też wygrana Colina Farrella.

AKTORKA PIERWSZOPLANOWA

Wygra: Cate Blanchett, Tar
Może wygrać: Michelle Yeoh, Wszystko wszędzie naraz
Powinna wygrać: Cate Blanchett, Tar

Wyścig najbardziej emocjonujący i rozpalający już i tak gorące głowy użytkowników mediów społecznościowych. Znowu mamy zderzenie wybitnej roli i wielkiej narracji. Blanchett za portret niezrównoważonej dyrygentki Lydii Tar dostała najlepsze recenzje w karierze, Yeoh mogłaby być drugą kolorową laureatką w tej kategorii po Halle Berry (zaproszonej zresztą na tegoroczną galę w roli prezentera). Blanchett triumfowała na często rozstrzygającej zacięte pojedynki BAFTA, Yeoh zgodnie z oczekiwaniami okazała się lepsza na populistycznych SAG. Mimo wszystko wydaje mi się, że na przekór Twitterowi i mediom społecznościowym wygra Blanchett, bo Akademia nie raz już pokazywała, że głosuje po prostu na to, co im się podoba najbardziej, ignorując wielkie narracje (patrz przegrane Glenn Close i Chadwicka Bosemana).

AKTOR DRUGOPLANOWY

Wygra: Ke Huy Quan, Wszystko wszędzie naraz
Powinien wygrać: Brian Tyree Henry, Most

Mimo przegranej Quana na BAFTA nie ma żadnych wątpliwości, że Oscar będzie jego. Zdominował cały sezon zarówno na płaszczyźnie nagród krytyków jak i branży.

AKTORKA DRUGOPLANOWA

Wygra: Kerry Condon, Duchy Inisherin
Może wygrać: Jamie Lee Curtis, Wszystko wszędzie naraz
Powinna wygrać: Kerry Condon, Duchy Inisherin

Kontynuując mój tok myślenia, że Oscary to nie MTV Movie Awards i nie będą nagradzać w każdej kategorii faworytów publiczności i najbardziej medialnych historii, sądzę, że wygra jeszcze niedawno prawdopodobnie mało komu znana Kerry Condon, pokonując hollywoodzkie gwiazdy – Curtis i Bassett. Condon wygrała BAFTA, które często jest kluczowe w tak wyrównanych wyścigach. Jest to też najbardziej oscarowa rola w stawce i okazja, by nagrodzić bardzo lubiany film, jakim niewątpliwie są Duchy Inisherin. Siłą zarówno Curtis jak i Bassett jest narracja, obie są uważane za legendy Hollywood, szczególnie ta pierwsza. Oczywiście Curtis wygrała SAG i gra w potężnym dziele, więc nie można wykluczyć jej zwycięstwa, ale ile Oscarów może wygrać EEAAO? Akademia w ostatnich latach nie przepada za sweepami.

SCENARIUSZ ORYGINALNY

Wygra: Wszystko wszędzie naraz
Mogą wygrać: Duchy Inisherin
Powinien wygrać: Tar

Kolejna kategoria, gdzie faworytem ze względu na oryginalny koncept jest film Danielsów. To byłby Oscar bardzo w stylu Uciekaj!, które również pokonało film McDonagha (Trzy Billboardy za Ebbing Missouri), który również uprzednio sięgnął po Złotego Globa. Globy jednak preferują wielkie nazwiska, a AMPAS stawia na oryginalność tekstów, stąd rozsądnym typem jest Wszystko wszędzie naraz, szczególnie jeśli popatrzymy na frekwencję, z którą zwycięzcy w Best Picture sięgają również po nagrodę za scenariusz.

SCENARIUSZ ADAPTOWANY

Wygra: Na zachodzie bez zmian
Mogą wygrać: Women Talking
Powinien wygrać: Women Talking

Women Talking wygrało branżowe USC i WGA, podczas gdy Na zachodzie bez zmian doceniła BAFTA. Jest to również adaptacja klasycznej powieści. Z pewności jeden z najbardziej wyrównanych wyścigów sezonu.

ZDJĘCIA

Wygra: Na zachodzie bez zmian
Może wygrać: Elvis
Powinien wygrać: Bardo

Przez długi czas typowano, że po Oscara sięgnie Top Gun: Maverick, filmu jednak nawet nie nominowano. W takiej sytuacji faworytem jest triumfujące na BAFTA dzieło Bergera. Nie lekceważyłbym jednak Elvisa – autorem zdjęć jest kobieta – Mandy Walker, która może być pierwszą laureatką płci żeńskiej w historii tej kategorii. Wygrała również ASC (Amerykańską Gildię Operatorów).

MONTAŻ

Wygra: Wszystko wszędzie naraz
Może wygrać: Top Gun: Maverick
Powinien wygrać: Tar

Mimo tak istotnego dla tej kategorii braku nominacji za dźwięk, Wszystko wszędzie naraz jest w pozycji bardzo dużego faworyta. Wygrało każdą nagrodę (BAFTA, CC, ACE), co warto zaznaczyć, rzadko się w montażu zdarza, tak więc jego porażka byłaby dużym zaskoczeniem. Jest to też film najbardziej efektowny pod względem tego rzemiosła, co nie znaczy oczywiście, że najlepszy. Moim osobistym wyborem byłby tutaj Tar.

KOSTIUMY

Wygra: Elvis
Może wygrać: Czarna Pantera: Wakanda w moim sercu
Powinien wygrać: Paryż Pani Harris

SCENOGRAFIA

Wygra: Elvis
Może wygrać: Babilon
Powinien wygrać: Babilon

Filmy Baza Luhrmana są historycznie niezwykle silne w tych kategoriach. Zarówno Wielki Gatsby, jak i Mouling Rouge! sięgnęły po Oscary za kostiumy i scenografię. To, oraz fakt, że Elvis jest filmem z TOP5 w Best Picture i wygra jeszcze kilka innych Oscarów, a Babilon to skrajnie dzielący, wręcz nielubiany film, sprawia, że wyłamuję się z konsensusu, którym niewątpliwie jest typowanie filmu Chazelle’a za najlepszą scenografię po tym, jak triumfował on na BAFTA i ADG.

CHARAKTERYZACJA

Wygra: Elvis
Może wygrać: Wieloryb
Powinien wygrać: Na zachodzie bez zmian

Wieloryb ma być może najbardziej efektowną charakteryzację w kategorii, ale znowu – przy głosowaniu blisko 10 tysięcy członków, istotna jest siła filmu i fakt, że ta kategoria często idzie w parze z Oscarem dla aktora lub aktorki, w tym przypadku – Butlera.

MUZYKA

Wygra: Na zachodzie bez zmian
Może wygrać: Babilon
Powinien wygrać: Babilon

Babilon ma najwięcej muzyki i byłby również moim osobistym wyborem, ale to jak potoczył się sezon (porażki Hurwitza na Globach i Critics Choice), zbieżność muzyki Babilonu z tą z La La Land i ogólna niechęć amerykańskich głosujących do filmu sprawia, że sądzę, że wygra Na Zachodzie bez zmian.

PIOSENKA

Wygra: RRR (Naatu Naatu)
Może wygrać: Top Gun: Maverick (Hold my Hand)
Powinien wygrać: Czarna Pantera: Wakanda w moim sercu (Lift Me Up)

RRR posiada zdecydowanie najbardziej lubianą przez widzów piosenkę w tej stawce, ale niekoniecznie w guście Akademików. Dlatego nie można skreślać bardziej tradycyjnych utworów, którymi niewątpliwie są Hold My Hand i Lift Me Up. Trudny wybór, ale ostatecznie sądzę, że pasja powinna przeważyć na korzyść Naatu Naatu.

DŹWIĘK

Wygra: Top Gun: Maverick
Może wygrać: Na zachodzie bez zmian
Powinien wygrać: Top Gun: Maverick

Top Gun: Maverick uratował kina. Czy tak lubiany i szanowany film może odejść z zerem? Nie sądzę. Dźwięk to minimum co powinien w niedzielną noc wygrać.

EFEKTY SPECJALNE

Wygra: Avatar: Istota wody
Powinien wygrać: Avatar: Istota wody

Film Jamesa Camerona wygra Oscara za efekty specjalne już po raz szósty (!). Wcześniej udawało się to Avatarowi, Titanicowi, Terminatorowi 2: Dzień sądu, Obcemu: decydujące starcie i Otchłani.

FILM DOKUMENTALNY

Wygra: Nawalny
Może wygrać: Wulkan miłości
Powinien wygrać: Całe to piękno i krew

Faworytem krytyków był nagrodzony Złotym Lwem w Wenecji film Laury Poritras – Całe to piękno i krew, ale w dokumencie niemal zawsze najlepszy okazuje się utwór prostu najbardziej popularny i przystępny, a takim jest Nawalny. Wygrał on też BAFTA i PGA. Innym dziełem pasującym do profilu zwycięzcy jest Wulkan miłości (DGA i ACE).

FILM ANIMOWANY

Wygra: Guillermo del Toro: Pinokio
Powinien wygrać: To nie wypanda

Nie ma wątpliwości, że najlepszy okaże się Pinokio od del Toro – triumfator absolutnie wszystkich nagród sezonu.

FILM MIĘDZYNARODOWY

Wygra: Na zachodzie bez zmian
Powinien wygrać: Blisko

W historii tej kategorii nie zdarzyło się jeszcze, by film nominowany do głównej nagrody – Best Picture tutaj przegrał. Nie ma powodów zatem by sądzić, że Na Zachodzie bez zmian nie pójdzie drogą Romy czy Parasite.

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY

Wygra: Ice Merchants
Może wygrać: The Boy, the Mole, the Fox and the Horse

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY

Wygra: Stranger at the Gate
Może wygrać: The Elephant Whisperers

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM AKTORSKI

Wygra: An Irish Goodbye
Może wygrać: The Red Suitcase

2 Comments on “Po ile statuetek sięgnie “Wszystko wszędzie naraz”? – typujemy zwycięzców 95. Oscarów”

  1. Wszystko wszędzie naraz – film przereklamowany, jeśli wygra chociaż w jednej kategorii to i tak będzie za dużo, raczej powinien dostać złote maliny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.