W roku 1971 liczba kin spadła niemalże o 200. Spadek ten dotyczył jednak głównie wsi, ponieważ w miastach ubyły tylko 4 kina. Liczba seansów wzrosła o 8 tys., a – co najważniejsze – po raz pierwszy od 1960 roku zanotowano wzrost liczby widzów. Sprzedano 140 383 900 biletów, czyli o 2,78 mln więcej niż rok wcześniej.

W tym roku żaden z tytułów nie osiągnął szczególnie dużej widowni, ale aż 34 filmy zgromadziły ponad milion widzów. Najwięcej widzów (3,377 mln) obejrzało ostatni z jedenastu kinowych filmów o Winnetou, Winnetou w Dolinie Śmierci. Łączny wynik tej serii w polskich kinach to ponad 40 mln widzów.

Na drugim miejscu uplasował się zestaw dziewięciu krótkometrażowych filmów Nieśmiertelni Flip i Flap. Faktycznie Laurel i Hardy okazali się nieśmiertelni, gromadząc 3,227 mln widzów.

Tradycyjnie w tamtym czasie na czołowych miejscach musiały pojawić się westerny. Na trzecim miejscu znalazł się film 100 karabinów (2,614 mln) z Burtem Reynoldsem i Raquel Welch, a zaraz za nim Złoto MacKenny (2,464 mln), w którym grali Gregory Peck, Omar Sharif i Telly Savalas. Film ten miał największą średnią na seans – ok. 240 widzów.

Miejsce piąte zajęła francuska komedia Żandarm się żeni (2,253 mln), będąca trzecią z serii filmów o sierżancie Crichot z Luisem de Funesem w roli tytułowej. W zestawieniu znalazły się jeszcze dwa  filmy z tym aktorem – Wielkie wakacje (2,05 mln) na miejscu siódmym, natomiast na 29. miejscu Hibernatus (1,165 mln).  We wszystkich trzech partnerowała mu Claude Gensac, z którą De Funes wystąpił łącznie w 11 filmach.

W poprzednim roku na dwóch pierwszych miejscach mieliśmy widowiska historyczne z okresu Cesarstwa Rzymskiego. W tym roku na szóstym miejscu znalazł się film Walka o Rzym, opowiadający o plemieniu Ostrogotów i ich walkach o Rzym z Bizancjum. Tym razem nie była to produkcja hollywoodzka, lecz europejska koprodukcja, jednak rozmach realizacyjny miała równie wielki. Wynik 2,119 mln jest łączną liczbą widzów dwóch części tego filmu.

Dużą liczbą widzów mogły pochwalić się także dwa filmy japońskiego w reżyserii Ishiro Hondy, twórcy Godzilli. 2 miliony obejrzało Ucieczkę King Konga, który zajął ósme miejsce. Tymczasem na miejscu 12. znalazł się film Szerokość geograficzna zero (1,8 mln).  W obu główną rolę zagrał Akira Takarada.

W TOP 20 znalazły się tylko dwa polskie filmy. Oba były komediami. Dopiero na 13. miejscu uplasował się obecnie kultowy Nie lubię poniedziałku. Rok wcześniej film reżysera Tadeusza Chmielewskiego (Jak rozpętałem II wojnę światową) był również najpopularniejszy wśród polskich produkcji.

Drugi z nich to Motodrama z Jackiem Fedorowiczem w reżyserii Andrzeja Konica. To jedyna komedia w dorobku tego reżysera, znanego głównie ze znakomitych seriali telewizyjnych: „Stawka większa niż życie” i „Czarne chmury”. Jeszcze dwa inne polskie filmy przekroczyły barierę miliona widzów: komedia Dzięcioł z Wiesławem Gołasem i familijny film przygodowy Pierścień księżnej Anny, w którym zadebiutował Krzysztof Stroiński.

Pełne zestawienie 50 najpopularniejszych filmów znajduje się TUTAJ

 filmkrajwidzówseanse
1Winnetou w Dolinie ŚmierciJugosławia3 377 07518175
2Nieśmiertelni Flip i FlapUSA3 227 18219979
3100 karabinówUSA2 614 80119408
4Złoto MackennyUSA2 464 49310157
5Żandarm się żeniFrancja2 253 88213197
6Walka o RzymRumunia2 119 49816201
7Wielkie wakacjeFrancja2 050 15213256
8Ucieczka King KongaJaponia2 029 76211635
9Narzeczona pirataFrancja1 969 8638883
10Popierajcie swojego szeryfaUSA1 871 10416364
11Zbieg z AlcatrazUSA1 823 71011999
12Szerokość geograficzna zeroJaponia1 798 31710725
13Nie lubię poniedziałkuPolska1 769 53911984
14Nowa misja korsarzaFrancja1 698 05211857
15Unkas - ostatni MohikaninRumunia1 646 00815 829
16Hrabina z HongkonguWielka Brytania1 631 98111201
17MotodramaPolska1 430 72712545
18ArabeskaWielka Brytania1 428 11811188
19ObławaUSA1 422 0779071
20WahadłoUSA1 354 29111 760

2 Comments on “Winnetou najpopularniejszy, a za nim Flip i Flap. Podsumowanie roku 1971 w polskich kinach.”

  1. Chciałbym zwrócić uwagę na film „Beatrice Cenci”, który znajduje się na miejscu 21. Dlaczego? Jest to jedyny film w reżyserii Lucio Fulciego, który miał w Polsce regularną kinową dystrybucję.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.