#AntManiOsa zajmuje pierwsze miejsce w polskim box office. Jest to niespodzianka, bo mowa tu o drugoplanowym i mniej znaczącym bohaterze Marvela. Start w wysokości 102,7 tys. już jest lepszy niż wynik całkowity #IncredibleHulk czy #KapitanAmerykaPierwszeStarcie, Natomiast w ciągu pierwszego tygodnia zostaną pokonane jeszcze #IronMan, #Thor, a możliwe, że i #KapitanAmerykaZimowyŻołnierz oraz #IronMan2. Polacy długo się przekonywali do tego uniwersum, nie były od razu hitami jak za oceanem, stąd taki dysonans. W Ameryce owszem też jest odczuwalna większa popularność MCU, ale tam w ogólnym rozrachunku najnowszy film pokona cztery może pięć tytułów, u nas po tygodniu będzie prawdopodobnie sześć, a ogółem bez problemu powinien dostać się do pierwszej 10. Najbardziej optymistyczny wariant to miejsce 7, przed #Avengers.
#AntManiOsa zanotował otwarcie w pierwszej 20 tego roku
1. Kobiety Mafii – 628 625
2. Nowe Oblicze Greya – 429 570
3. Pitbull: Ostatni Pies – 314 087
4. Avengers: Wojna Bez Granic – 271 279
5. Iniemamocni 2 – 252 474
6. Narzeczony Na Niby – 251 848
7. Mamma Mia: Here We Go Again – 213 496
8. Podatek Od Miłości – 210 437
9. Deadpool 2 – 209 194
10. Wyszczekani – 172 545
11. Jurassic World: Upadłe Królestwo – 152 705
12. Han Solo: Gwiezdne Wojny – Historie – 136 457
13. Czarna Pantera – 133 471
14. Piotruś Królik – 118 247
15. Kobieta Sukcesu – 117 543
16. Fernando – 103 454
17. Gotowi Na Wszystko. Exterminator – 103 016
18. Ant-Man i Osa – 102 674
19. Więzień Labiryntu: Lek Na Śmierć – 96 873
20. Zimna Wojna – 85 086
Na drugą pozycję spadła #MammaMiaHereWeGoAgain. Jest to niespodziewany obrót sprawy, bo pierwsza część cieszyła się u nas dużym powodzeniem, a druga ma nawet lepsze recenzje. Tymczasem po lepszym starcie, sequel ma już gorszy drugi weekend, ale ogólną widownię wyższą.
#MammaMia – otwarcie 169 312 / II weekend 116 660 / po 10 dniach 386 074
#MammaMiaHerWeGoAgain – otwarcie 213 496 / II weekend 96 978 / po 10 dniach 499 462
Przewaga wynosi na razie 113 tys. jednak pierwsza część była długodystansowcem, dzięki czemu zebrała 1,13 mln widzów. Druga część na razie wygląda jak frontloader. Uda się się utrzymać zainteresowanie na tyle długo, aby nawiązać do wyniku poprzednika?
Wydarzeniem weekendu jest przekroczenie bariery miliona widzów na animacji Pixara #Iniemamocni2. Jest to dopiero czwarty film tego studia w Polsce, któremu udała się ta sztuka, a przed nim tylko #Ratatuj i #GdzieJestNemo. Warto nadmienić, że pierwszej części zabrakło trochę ponad 18 tys. widzów do miliona. Wśród lipcowych premier rządzą więc sequele hitów sprzed lat (#MammaMia – 2008, #Iniemamocni – 2004), w co wielu powątpiewało, kiedy w prognozie na lato obwieszczałem ich sukces.
Dwa kolejne miejsca również okupują animacje. Nowość #JakZostaćCzarodziejem staruje na miejscu piątym z wynikiem 20 tys. i ustępuje miejsca nie tylko #Iniemamocnym2, ale i premierze zeszłego tygodnia #KsiążęCzaruś. W zeszłym tygodniu pisałem o przesyceniu rynku wszelkiej maści animacjami i najnowszy tytuł jest tego dowodem. W nadchodzący weekend powinno być dużo lepiej, bo startuje animacja na kanwie znanego serialu #MłodziTytaniAkcja ze stajni DC.
Nie udała się premiera polskiego filmu w środku lata. #OdnajdęCię startuje dopiero na pozycji szóstej, ze słabym wynikiem 11,6 tys. widzów. Ilość kin była dość duża, więc rezultat mógł mieć dużo lepszy. Dla przykładu, przy średniej na kino jaką miał #AntManiOsa (najlepsza w ten weekend), wynik weekendowy wyniósłby prawie 78 tys. Jednak jeśli film jest tak słaby jak mówią recenzje i opinie widzów, to mizerna frekwencja nie dziwi. Nie pomoże to w przełamaniu się dystrybutorów do wprowadzania polskich produkcji latem. Ich filmy nadal będą się gnieść i zabierać sobie widzów w okresie jesienno-zimowym. W tym przypadku jakość tytułu jest problemem, a nie data premiery, dobrze o tym pamiętać.
Lepszą średnią na kino od polskiej produkcji, choć nie rzucającą na kolana, miał film #Nieposłuszne. Wynik weekendowy to 6,8 tys. widzów. Dotykający tej samej tematyki film #Carol zebrał na otwarciu wraz z pokazami 20 tys., podczas gdy miał tylko trzy kina więcej. Tam jednak wchodziły w grę nominacje Oscarowe, więc było o nim głośno. Zebrał 57,5 tys. Film z Rachel McAdams i Rachel Weisz nie ma tyle szczęścia.
#Sicario2Soldado po trzecim weekendzie ma tylko 73,4 tys. widzów i raczej już marne szanse na 100 tys. – pierwsza część miała 130 tys. Na pewno problemem jest brak wyświetlania w sieci kin Cinema City, jednak nie tylko. Tytuł ten ma wyraźnie słabe nogi. Inny film Monolith, który pierwszy padł ofiarą niezgody, czyli #41DniNadziei, po starcie niespełna 15 tys. widzów, w ten weekend zobaczyło jeszcze 3 363 widzów, a ogółem niemal 100 tys. – 99 527. Zobaczymy jak sobie z tym brakiem poradzą kolejne filmy dystrybutora Monolith. W nadchodzący weekend na pierwszy ogień idzie film familijny #Patryk.
W ten weekend kina sprzedały 377 350 biletów, co oznacza 16,5% spadek w stosunku do poprzedniego. Analogiczny weekend rok temu był słabszy, jego widownia to 324 146 osób.