Jeszcze nigdy w historii polskiego box office’u nie mieliśmy tak szybko weekendu z milionem widzów. Najszybciej do tej pory następowały w Walentynki, a rok temu trzeba było czekać do końca lutego.

Miniony weekend jest też pierwszym styczniowym, który przekroczył tę jeszcze magiczną barierę na polskim rynku kinowym i zajmuje wysoką siódmą pozycję. Po 1989 roku tylko czternaście weekendów osiągnęło tak wysoki wynik, a pierwszy miał miejsce dopiero w listopadzie 2011 roku wraz z premierą „Listy Do M.”

Lista weekendów z milionem widzów w polskim box office

1. 2018 rok – 28.09 – 30.09 – premierowy weekend filmu Kler – 1 381 889 widzów
2. 2015 rok – 13.02 – 15.02 – premierowy weekend filmu Pięćdziesiąt twarzy Greya – 1 328 663 widzów
3. 2016 rok – 12.02 – 14.02 – premierowy weekend filmu Deadpool – 1 310 093 widzów
4. 2018 rok – 05.10 – 07.10 – premierowy weekend filmu Venom – 1 268 175 widzów
5. 2016 rok – 11.11 – 13.11 – premierowy weekend filmu Pitbull. Niebezpieczne kobiety – 1 261 245 widzów
6. 2018 rok – 12.10 – 14.10 – premierowy weekend filmu Hotel Transylwania 3 – 1 255 376
7. 2019 rok – 25.01 – 27.01 – premierowy weekend filmu Miszmasz, Czyli Kogel Mogel 3 – 1 149 561 widzów
8. 2017 rok – 10.02 – 12.02 – premierowy weekend filmu Ciemniejsza strona Greya – 1 137 342 widzów
9. 2011 rok – 11.11 – 13.11 – premierowy weekend filmu Listy do M. – 1 123 785 widzów
10. 2018 rok – 23.02 – 25.02 – premierowy weekend filmu Kobiety Mafii – 1 101 346 widzów
11. 2017 rok – 10.11 – 12.11 – premierowy weekend filmu Listy Do M. 3 – 1 061 518 widzów
12. 2014 rok – 26.12 – 28.12 – premierowy weekend filmu Hobbit: Bitwa Pięciu Armii – 1 mln 014 145 widzów
13. 2015 rok – 13.11 – 15.11 – premierowy weekend filmu Listy do M.2 – 1 011 617 widzów
14. 2017 rok – 29.09 – 01.10 – premierowy weekend filmu Botoks – 1 000 017 widzów

Oczywiście głównym „sprawcą” tak wysokiego wyniku była naprędce nakręcona komedia „Miszmasz, Czyli Kogel Mogel 3”, która, jak już pisałem w poniedziałek, osiągnęła siódmy najlepszy rezultat pośród polskich produkcji po 1989 roku. Już niedługo okaże się, czy ten tytuł był wyjątkiem, czy może czeka nas zalew odświeżonych starszych tytułów z czasów PRL-u. Sukces mimo nie najlepszych opinii jest niezaprzeczalny. Film zgromadził troszkę ponad połowę i tak dużej weekendowej widowni. Oprócz sześciu polskich filmów, lepsze otwarcie miało kilka filmów zagranicznych w historii. Zerknijmy, jak to wygląda.

Najlepsze otwarcia po 1989 roku:

1. Kler – 935 357 / 5 188 958 (2018, Kino Świat)
2. Pięćdziesiąt Twarzy Greya – 834 479 / 1 814 116 (2015, UIP)
3. Shrek Trzeci – 793 731 / 3 352 469 (2007, UIP)
4. Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy – 789 568 / 2 994 735 (2015, Disney)
5. Pitbull: Niebezpieczne Kobiety – 767 519 / 2 884 415 (2016, Kino Świat)
6. Listy Do M. 3 – 736 812 / 3 009 973 (2017, Kino Świat)
7. Botoks – 711 906 / 2 314 882 (2017, Kino Świat)
8. Hobbit: Bitwa Pięciu Armii – 693 563 / 2 243 204 (2014, Forum Film)
9. Kobiety Mafii – 628 628 / 2 037 089 (2018, Kino Świat)
10. Hobbit: Pustkowie Smauga – 612 956 / 1 930 793 (2013, Forum Film)
11. Listy Do M. 2 – 588 418 / 2 968 392 (2015, Kino Świat)
12. Miszmasz, Czyli Kogel Mogel 3 – 578 016 / 2,1 mln?? (2019, Next Film)
13. Madagaskar 2 – 566 532 / 2 239 317 (2009, UIP)
14. Shrek 2 – 565 595 / 3 395 226 (2004, UIP)
15. Gwiezdne Wojny: Ostatni Jedi – 558 974 / 2 094 952 (2017, Disney)

Wysokim otwarciem zaskoczył film familijny „O Psie, Który Wrócił Do Domu”. W naszej zabawie nikt z 27 graczy nie typował nawet 100 tysięcy. Tymczasem zebrał on aż 124 tysiące widzów. Niespodziewany sukces. Zapewne dużą rolę grają tu ferie, bo film miał zapełnione piątkowe pokazy grupowe w wielu kinach. Startujący dwa lata temu „Był Sobie Pies” miał o 35 tysięcy słabsze otwarcie, a osiągnął wynik ponad 600 tys. widzów. Dokąd zatem zmierza nowa produkcja? 700-800 tysięcy widzów? Więcej będzie można powiedzieć po drugim weekendzie.

Tak prezentują się najlepsze otwarcia 2019 roku, powyżej 20 tysięcy widzów:

1. Miszmasz, Czyli Kogel Mogel 3 – 578 016
2. Underdog – 285 285
3. Ralph Demolka w Internecie – 179 044
4. O Psie, Który Wrócił Do Domu – 124 369
5. Zabawa, Zabawa – 89 658
6. Bumblebee – 87 216
7. Asterix i Obelix: Tajemnica Magicznego Wywaru – 63 889
8. Diablo. Wyścig o Wszystko – 63 650
9. Glass – 63 089
10. Sekretny Świat Kotów – 40 684
11. Mój Piękny Syn – 25 112
12. Chłopiec z Burzy – 23 140

Mimo pojawienia się silnej konkurencji niewielki spadek na poziomie 35% zanotował „Ralph Demolka w Internecie”. Animację obejrzało jeszcze 90 tysięcy widzów, a łącznie prawie 640 tysięcy. Milion nadal jest w zasięgu, jednak trudno o tym przesądzać, gdyż co tydzień pojawia się kolejny film bądź animacja skierowana do młodych widzów.

Wygląda na to, że z milionem widzów może się rozminąć „Underdog”, mimo świetnego otwarcia. Podczas ostatniego weekendu ubyło mu prawie 57% widowni, co oznacza, że obecnie posiada na swoim koncie 740 tysięcy widzów. Ostatni tydzień miał słabszy od „Ralpha Demolki w Internecie”, mimo że startował z nim z ponad stutysięczną przewagą. Jeśli nie znajdzie tzw. późnych nóg, to może skończyć na około 950 tysięcy widzów.

Bardzo dobre weekendy mają za sobą kolejne filmy dla młodych widzów, które straciły mniej niż 10% widowni. Mowa o „Asterix i Obelix: Tajemnica Magicznego Wywaru” oraz „Chłopiec z Burzy”. Animację obejrzało w drugi weekend prawie 58 tysięcy widzów, co przekłada się na niemal na 180 tysięcy widzów. Poprzedni film „Osiedle Bogów” miało niewiele więcej, bo 201,6 tysięcy sprzedanych biletów. Z kolei australijski film familijny po skromnym starcie, już potroił swoją widownię z weekendu otwarcia. Obecny wynik 80 tysięcy widzów sugeruje co najmniej 150 tysięcy na koniec.

Jeśli ktoś miał jeszcze złudzenia, że „Diablo. Wyścig o Wszystko” po słabym otwarciu poprawi swoje notowania, to donoszę, że film stracił tym razem niemal 60% widowni względem weekendu otwarcia. Taki spadek przekłada się na zaledwie 26,2 tysięcy widzów w drugi weekend i 123,3 tysiąca ogółem. Klapa została przypieczętowana. Niewykluczone, że już za tydzień wypadnie z pierwszej 10.

Na 10. miejscu pojawiła się nowość „Maria, Królowa Szkotów”, która mimo niewielkiej ilości kopii zaliczyła dobrą średnią na kino, aż 257 osób. Wynik 13,8 tysiąca widzów jest niższy niż w mojej prognozie, ale udało się dostać do 10, bo większe niż się tego spodziewałem spadki zanotowały dramaty muzyczne, które w zeszły wtorek otrzymały łącznie 13 nominacji do Oscara. „Bohemian Rhapsody” obejrzało jeszcze 13 379 widzów, co daje już łączny fantastyczny wynik na poziomie 1 357 654 sprzedanych biletów. Zapewniło to awans na ósme miejsce pośród największych hitów 2018 roku. Wyprzedzone zostały animacje „Hotel Transylwania 3” i „Grinch”. Jeszcze co najmniej dwa tytuły znajdują się w zasięgu, są to „Nowe Oblicze Greya” i „Cudowny Chłopak”

„Narodziny Gwiazdy” nie zostały daleko w tyle. Miały tylko 199 widzów mniej niż historia zespołu Queen, a dokładnie 13 180. Debiut reżyserski Bradleya Coopera ma już na koncie 651 359 widzów. Wynik otwarcia podobnie jak w przypadku „Bohemian Rhapsody” został pomnożony już niemal dziewięciokrotnie. Niewiele filmów osiąga tak wysoki przelicznik. Z zeszłorocznych premier wyższy miały tylko trzy tytuły: „Cudowny Chopak” – 21,57, „Zimna Wojna” – 11,39 i „Dywizjon 303” – 10,22.

Oprócz „Bohemian Rhapsody” z pierwszej 10 wypadły:

  • Aquaman – 11 201 / 736 454
  • Bumblebee – 8 127 / 238 070

Poza 10 znajdują się jeszcze dwie animacje. „Spider-Man: Uniwersum” mimo ogromnego spadku w drugi weekend ma już jedną z lepszych widowni (8 867 / 334 951) dla człowieka pająka w Polsce. Wyższą frekwencję miał tylko pierwszy „Spider-Man” Sama Raimiego – 408 605 oraz „Spider-Man: Homecoming” – 493 247. „Sekretny Świat Kotów” zebrał 8 342 widzów, co przekłada się na niezłą łączną widownię 147 152 osoby.

Do zestawienia powróciła „Zimna Wojna”, co po trzech oscarowych nominacjach nie jest niespodzianką. Film znacznie zwiększył tempo w swojej drodze do miliona. Ostatni raz kiedy był w zestawieniu dwa tygodnie temu, miał na koncie 940 855 widzów. Przez ten czas widownia urosła o niemal 30 tysięcy, do 969 039 sprzedanych biletów. Sam weekend był na najlepszym poziomie od weekendu ze Świętem Niepodległości (9 228), bo do kin przyszło 5 023 widzów.

Lada moment 100 tysięcy widzów przekroczy „Mój Piękny Syn”. Na koniec weekendu jego widownia to 99 638 osób, a od piątku do niedzieli miał 5 165 sprzedanych biletów. Z kolei na 100 tysięcy nie mają szans „Vice” – 5 358 / 48 470 oraz „Dom, Który Zbudował Jack” – 4 586 / 28 883 widzów.

Do zestawienia nie załapała się „Nienawiść, Którą Dajesz”. Na 53 kopiach stać ją było na jedynie 3 320 widzów, a średnia to tylko 63 osoby. Jaki jest sens wprowadzania filmów z tak dużym opóźnieniem, nie wiadomo.

UIP niestety nie podało wyniku „Listy Schindlera”, która z okazji 25-lecia miała niedzielne pokazy w ok. 120 kinach.

Jak pisałem wyżej, widownia weekendowa to 1 149 561 widzów, co stanowi wzrost o ponad 56%. Rok temu w analogiczny weekend widownia była sporo niższa, wyniosła 888 140 sprzedanych biletów.

W piątek do kin wejdzie m. in. familijno-przygodowy film „Mia i Biały Lew”, kameralny dramat z Madsem Mikkelsenem „Arktyka” oraz „Anioł”, czyli film o życiu seryjnego mordercy zwanego „aniołem śmierci”. Nowości zapowiadają się spokojnie, co może przełożyć się niskie spadki oglądalności starszych tytułów.

3 Comments on “„Miszmasz, Czyli Kogel Mogel 3” i „O Psie, Który Wrócił Do Domu” zapracowały na jeden z najlepszych weekendowych wyników w historii. Podsumowanie weekendu.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.