To wielkie hity pomagają głównie osiągnąć wysoką ogólną widownię kinową. Potwierdzenie tej teorii daje trzeci kwartał w polskich kinach. Łącznie w kasach zakupiono 13,7 mln biletów, a dwa największe hity – Barbie i Oppenheimer – obejrzało 4,8 mln widzów, czyli 35% ogółu. Był to najlepszy kwartał od początku pandemii i jeden z najlepszych w ostatnich latach.
Wyniki trzecich kwartałów przed pandemią:
- 2019 – ok. 14,8 mln (Król Lew – 2,5 mln, Polityka – 1,85 mln),
- 2018 – ok. 13,5 mln (Kler – 1,73 mln, Iniemamocni 2 – 1,5 mln, Dywizjon 303 – 1,22 mln, Mamma Mia: Here We Go Again! – 1 mln),
- 2017 – ok. 11,5 mln (Gru, Dru i Minionki – 1,95 mln, Botoks – 1,06 mln),
- 2016 – ok. 12,5 mln (Epoka lodowcowa. Mocne uderzenie – 1,45 mln, Gdzie jest Dory? – 850 tys. ),
- 2015 – ok. 8.3 mln (W głowie się nie mieści – 927 tys., Mały Książę – 677 tys.).
Jak widać, wyniki osiągnięte w Q3 w latach 2015-2019 były mocno skorelowane z wynikami największych hitów. Jedynie rok 2016 trochę od tego odstaje, gdy największe przeboje zgromadziły mniej widzów, niż te z 2017 roku, jednak ogólny wynik był lepszy.
Wreszcie znaczącą rolę odegrały także polskie produkcje. W pierwszej dziesiątce znalazły się trzy rodzime tytuły, a dwa z nich przekroczyły granicę pół miliona widzów. Wszystkie one okazały się lepsze od najpopularniejszego w pierwszym półroczu Heaven in Hell. Ogółem polskie produkcje obejrzało ok. 2,2 mln widzów, mimo że w lipcu ich widownia wyniosła tylko ok. 20 tys..
Najpopularniejsze filmy w trzecim kwartale 2023 roku w polskich kinach
W sumie siedem filmów przekroczyło granicę pół miliona widzów. Dla porównania w całym pierwszym półroczu było ich dziewięć. Po trzech kwartałach mamy łącznie ponad 34 mln widzów. Do wyniku z zeszłego roku brakuje już tylko 7 mln, więc zostanie on na pewno poprawiony. Można spodziewać się widowni w okolicach 46-47 mln, czyli o ponad 10% większej niż rok temu. Również filmy polskie zgromadzą większą widownię niż w 2022 roku. Po wrześniu było ich 5,1 mln i brakowało już tylko 700 tys. do rezultatu sprzed roku. Bardzo dobry październik sprawił, że wynik ten jest już znacznie poprawiony. Na koniec roku może on być lepszy o ok. 40-50% niż w roku ubiegłym.
Grafika tytułowa wygenerowana za pomocą Chat GPT