Na koniec roku widzowie wrócili tłumnie do kin. Starsze tytuły zanotowały wzrost oglądalności, a nowości miały bardzo dobre otwarcia. Za nami jeden z najlepszych weekendów w roku.
W sobotę prognozowałem, że „Spider-Man Uniwersum” obejmie prowadzenie, choć nie do końca zasłużenie, bo ma wliczone wszystkie pokazy do wyniku otwarcia. Nie wykluczałem jednak zwycięstwa „Aquamana” i tak też się stało. Animacja Sony ma bardzo dobry wynik rzędu 162 tys. widzów. Nie wiadomo jednak ile biletów zostało sprzedanych podczas weekendu, bo premiera przypadała na 25 grudnia. Przed świętami również odbywały się pokazy przedpremierowe. W lipcu 2017 roku, „Spider-Man Homecoming” też startował wraz z wliczonymi pokazami na poziomie 121 tys. widzów. Można więc śmiało założyć, że animacja wychodzi z tego pojedynku zwycięsko.
W 2018 roku tylko trzy animacje miały lepsze otwarcia
1. Hotel Transylwania 3 – 365 763
2. Iniemamocni 2 – 252 474
3. Grinch – 200 950
4. Spider-Man Uniwersum – 162 136
5. Mała Stopa – 128 561
Z ekranizacji komiksów tylko dwie miały lepsze otwarcie
1. Avengers: Wojna Bez Granic – 271 279
2. Deadpool 2 – 209 194
3. Spider-Man Uniwersum – 162 136
4. Venom – 140 988
5. Czarna Pantera – 133 471
6. Aquaman – 110 174
7. Ant-Man i Osa – 102 674
Ogółem jest to 18 najlepsze otwarcie 2018 roku. 36 filmów miało otwarcia powyżej 100 tys. widzów
1. Kler – 935 357
2. Kobiety Mafii – 628 625
3. PLaneta Singli 2 – 432 110
4. Nowe Oblicze Greya – 429 570
5. Hotel Transylwania 3 – 365 763
6. Pitbull: Ostatni Pies – 314 087
7. Zakonnica – 307 tys.
8. Avengers: Wojna Bez Granic – 271 279
9. Fantastyczne Zwierzęta: Zbrodnie Grindelwalda – 252 698
10. Iniemamocni 2 – 252 474
11. Narzeczony Na Niby – 251 848
12. Mamma Mia: Here We Go Again – 213 496
13. Podatek Od Miłości – 210 437
14. Deadpool 2 – 209 194
15. Grinch – 200 950
16. Wyszczekani – 172 545
17. Bohemian Rhapsody – 162 741
18. Spider-Man Uniwersum – 162 136
19. Jurassic World: Upadłe Królestwo – 152 705
20. Dywizjon 303 – 148 370
21. Venom – 140 988
22. Han Solo: Gwiezdne Wojny – Historie – 136 457
23. Pech To Nie Grzech – 135 570
24. Czarna Pantera – 133 471
25. 7 Uczuć – 130 050
26. Mała Stopa – 128 561
27. Serce Nie Sługa – 121 571
28. Piotruś Królik – 118 247
29. Kobieta Sukcesu – 117 543
30. Miłość Jest Wszystkim – 113 965
31. Aquaman – 110 174
32. Dziadek Do Orzechów o Cztery Królestwa – 108 546
33. Juliusz – 107 354
34. Fernando – 103 454
35. Gotowi Na Wszystko. Exterminator – 103 016
36. Ant-Man i Osa – 102 674
Gdyby Kino Świat stosowałoby podobną praktykę co UIP, to ich tytuł „Pech To Nie Grzech” nie tylko wyprzedziłby „Spider-Man Uniwersum”, ale też wygrałby weekend. Od premiery 25 grudnia polską komedię obejrzało 187 tys. widzów. Sam weekend to 135,5 tys., co plasuje ją na pozycji trzeciej. Wśród polskich filmów jest to ósme otwarcie 2018 roku.
1. Kler – 935 357
2. Kobiety Mafii – 628 625
3. Planeta Singli 2 – 432 110
4. Pitbull: Ostatni Pies – 314 087
5. Narzeczony Na Niby – 251 848
6. Podatek Od Miłości – 210 437
7. Dywizjon 303 – 148 370
8. Pech To Nie Grzech – 135 570
9. 7 Uczuć – 130 050
10. Serce Nie Sługa – 121 571
Pierwsze siedem tytułów przekroczyło milion widzów. „7 Uczuć” przekroczyło 850 tys., a „Serce Nie Sługa” zebrało 600 tys. To dobry prognostyk dla filmu Ryszarda Zatorskiego. Miliona raczej nie będzie, ale 600 tys. to minimum.
Dwukrotny zwycięzca „Aquaman” mimo już bardzo dobrego startu w zeszły weekend zanotował spory wzrost widowni na poziomie 53%, co przełożyło się na 169 tys. widzów. Zbliżył się więc do pół miliona widzów szybciej niż można było się spodziewać. Start miał zbliżony bardziej do „Ant-Mana i Osy”, a po 10 dniach staje w szranki z „Deadpoolem 2”. Zobaczmy jak wyglądała sytuacja filmów komiksowych w zeszłym roku, po drugim weekendzie wyświetlania.
- Avengers: Wojna Bez Granic – 141 264 / 810 531
- Deadpool 2 – 80 935 / 488 843
- Aquaman – 169 092 / 448 518
- Czarna Pantera – 76 498 / 350 994
- Venom – 81 796 / 306 914
- Ant-Man i Osa – 57 444 / 256 356
Dzięki sprzyjającemu okresowi „Aquaman” ma drugi weekend lepszy nawet od „Avengers: Wojna Bez Granic”. Jeśli dobrze zniesie natarcie noworocznych premier, to może zawalczy z „Deadpoolem 2″(837 tys.) o drugie miejsce pośród ekranizacji komiksów.
„Grinch” również wykorzystał dobrze ostatni weekend roku i podskoczył o 40%. Dzięki temu nadal ma szansę zawalczyć z „Hotelem Transylwania 3” o numer dwa dla animacji w 2018 roku. Na wynik „Iniemamocnych 2” – 1,45 mln, ma małe szanse, bo z nowym rokiem mogą przyjść duże spadki. Jednak niewykluczone, że się uda. Zobaczmy jak wygląda sytuacja tych trzech tytułów po piątym weekendzie wyświetlania.
- Iniemamocni – 46 244 / 1 202 181
- Hotel Transylwania 3 – 45 738 / 1 198 857
- Grinch – 91 022 / 1 273 486
Bardzo duże wzrosty widowni zanotowały dwie nowości z poprzedniego weekendu. Co dziwi, to to, że „Mary Poppins Powraca”(wzrost o 162%) dała się wyprzedzić rosyjskiej animacji „Królowa Śniegu: Po Drugiej Stronie Lustra”, która skoczyła aż o 224%. Animację zobaczyło ponad 67 tys., a film Disneya 64 tys. Jednak ogólna widownia jest wyższa dla musicalu – 140,4 tys., bo ten miał lepsze dni powszednie plus to co nadrobił na starcie w środę, a nie w piątek. Animacja do tej sprzedała 118,2 tys. biletów.
Ponad 80% wzrosty zanotowały dwa filmy muzyczne. „Narodziny Gwiazdy” po weekendzie na poziomie 50,6 tys., zobaczyło już prawie pół miliona widzów. Mnożnik otwarcia wynosi już niemal x 7. Natomiast „Bohemian Rhapsody” zebrało prawie 34 tys. i ma już na koncie ponad 1,2 mln. Lada moment wyprzedzi „Avengers: Wojna Bez Granic” i wyrzuci je z pierwszej 10 roku. Mnożnik otwarcia wynosi już prawie 7,5. Oba filmy więc prezentują doskonałą postawę i długo utrzymują się w kinach.
„Bohemian Rhapsody” miało fantastyczny 9 weekend lokujący go w 10 najlepszych. W tym roku żaden tytuł nie był tak wysoko w ten weekend, nawet „Kler”
1. Avatar – 106 233 (2009)
2. Listy Do M. – 72 526 (2011)
3. Kiler – 58 412 (1997)
4. Mamma Mia – 49 312 (2008)
5. Lejdis – 36 440 (2008)
6. Shrek 2 – 35 851 (2004)
7. Bohemian Rhapsody – 33 902 (2018)
8. Bogowie – 28 980 (2014)
9. Stara Baśń. Kiedy Słońce Było Bogiem – 27 616 (2003)
10. Gdzie Jest Nemo? – 27 439 (2003)
11. Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia – 26 636 (2002)
12. Katyń – 25 657 (2007)
13. Pitbull: Niebezpieczne Kobiety – 21 657 (2016)
14. Kler – 21 523 (2018)
15. Mój Brat Niedźwiedź – 20 404 (2004)
Bardzo dobry rezultat wypracowała komedia z Jennifer Lopez „Teraz Albo Nigdy”. Otwarcie na poziomie 45,9 tys. robi wrażenie tym bardziej, że to film od Monolith, który już standardowo nie był wyświetlany w kinach sieci Cinema City. W zasadzie od czasu kiedy ten konflikt nastał, jest to najlepsze otwarcie tego dystrybutora, bijące „Zegar Czarnoksiężnika”(44 tys.) o niecałe dwa tysiące widzów.
Jeden z najlepszych swoich startów zanotował Gutek Film. Film „Oni” przyciągnął do kin aż 28 tys. widzów, a z pokazami przedpremierowymi już 34 tys. Ostatni start z wynikiem ponad 20 tys. ten dystrybutor miał trzy lata temu zaraz na początku 2016 roku. Startujący 1 stycznia „Zupełnie Nowy Testament” obejrzało 24,2 tys. widzów.
Z pierwszej 10 wypadły
- Planeta Singli 2 – 12 867 / 1 680 477
- Miłość Jest Wszystkim – 11 860 / 613 004
- Fantastyczne Zwierzęta: Zbrodnie Grindelwalda – 11 656 / 885 214
- Diabeł: Inkarnacja – 6 095 / 115 506
Wielkie wzrosty widowni miało dwóch polskich weteranów. „Zimna Wojna” w swój 30 weekend potroiła swoją widownię i zobaczyło ją 4 982 widzów, a łącznie 928 250. „Kler” z kolei podwoił widownię i zebrał jeszcze 3 658 widzów, co przekłada się na 5 180 710 sprzedanych biletów.
Wzrost widowni zanotowała też animacja „Miśków 2-óch w Nowym Jorku” i film Disneya „Dziadek Do Orzechów i Cztery Królestwa”. Ten pierwszy tytuł miał 12 223 i łącznie 146 969 widzów, drugi zobaczyło 3 517, a ogółem już 638 281 osób. Nie udało się podnieść frekwencji „Zabójczym Maszynom”, które sprzedały 3 922 bilety, a łącznie 139 958 widzów zdecydowało się na seans.
W weekend kina sprzedały 929 334 bilety i był to wzrost o aż 166% względem poprzedniego weekendu. Rok temu mimo bardzo dobrych otwarć „Paddingtona 2” i „Jumanji: Witajcie w Dżungli” widzów było sporo mniej, bo 677 018.
Miniony weekend był siódmym najlepszym w zeszłym roku
1. Weekend 39 (28-30.09.2018) – nr 1 „Kler” – 1 381 889
2. Weekend 40 (05-07.10.2018) – nr 1 „Kler” – 1 268 175
3. Weekend 41 (12-14.10.2018) – nr 1 „Kler” – 1 255 376
4. Weekend 8. (23-25.02.2018) – nr 1 „Kobiety Mafii” – 1 101 346
5. Weekend 6. (09-11.02.2018) – nr 1 „Nowe Oblicze Greya” – 971 963
6. Weekend 42 (19-21.10.2018) – nr 1 „Kler” – 934 624
7. Weekend 52 (28-30.12.2018) – nr 1 „Aquaman” – 929 334
8. Weekend 45 (09-11.11.2018) – nr 1 „Planeta Singli 2” – 924 870
9. Weekend 7. (16-18.02.2018) – nr 1 „Nowe Oblicze Greya” – 889 452
10. Weekend 4. (26-28.01.2018) – nr 1 „Podatek Od Miłości” – 888 140
Z zestawienia na BOM wynika, że wynik weekendowy Spider-Man Uniwersum to trochę ponad 2/3 kwoty, którą podał UIP, czyli pewnie jakieś 110 tys. widzów. A więc tak naprawdę słabiej od polskiej komedii. Brzydkie zagranie dystrybutora.
Tymczasem Bohemian Rhapsody osiągnął najlepszy w tym roku wynik podczas 9. weekendu, wyraźnie lepszy od Kleru. Pewnie jest wysoko w zestawieniu najlepszych 9. weekendów w historii.
Mówiłem ci, że UIP to zrobi. Pewnie już tego nie zmienią.
O dziewiątym weekendzie Bohemian chciałem napisać, ale zapomniałem o tym podczas pisania.Z edytuję tekst.