To był świetny weekend dla Top Gun: Maverick. Film zaliczył najlepsze otwarcie w karierze Toma Cruise’a i jest kolejnym tegorocznym przebojem na koncie studia Paramount. Przychody ze światowych kin wyniosły $248 mln, co jest wynikiem znacznie przekraczającym prognozowane otwarcie.

Przed weekendem prognozy wskazywały na ok. $180-200 mln z całego świata, w tym $80 mln z rynku zewnętrznego. Tymczasem druga część Top Gun zarobiła $124 mln w Ameryce i drugie tyle poza nią. Wynik z amerykańskich kin obejmuje przychody z trzydniowego weekendu (piątek-niedziela), a także pokazy przedpremierowe ze wtorku, z środy i czwartku ($19,3 mln), które zostały wliczone do wyniku piątkowego. W związku z jutrzejszym Memorial Day spadek względem niedzieli będzie niewielki i obecnie szacuje się, że czterodniowe otwarcie wyniesie ponad $150 mln.

Trzydniowy wynik ($124 mln) to:

  • najlepsze otwarcie w karierze Toma Cruise’a, pierwsze powyżej $100 mln,
  • drugie najlepsze trzydniowe otwarcie w historii studia Paramount (lepiej spisał się tylko Iron Man 2 / $128,1 mln),
  • najlepszy trzydniowy i czterodniowy wynik osiągnięty podczas weekendu z Memorial Day, który okazał się idealnym terminem na premierę tego filmu.

Jeżeli chodzi o ten ostatni rekord, to należy tutaj zaznaczyć, że dotychczasowy rekordzista – Pirates of the Caribbean: At World’s End – zarobił w 2007 roku $114,7 mln w trzy dni i $139,8 mln wraz z poniedziałkiem. Do tych kwot nie były jednak wliczone przychody z czwartkowych pokazów przedpremierowych, które wyniosły $13,2 mln (15 lat temu nie były one po prostu wliczane do otwarcia). Tak więc biorąc pod uwagę podobne kryteria dla obu filmów, Top Gun: Maverick nie przebił trzydniowego wyniku At World’s End po doliczeniu do niego kwoty z czwartku ($127,9 mln), ale ma może jeszcze zaliczyć lepszy czterodniowy wynik. W tym celu musiałby zarobić w poniedziałek jednak ponad $29 mln, co dawałoby mu ponad $153 mln z pierwszych czterech dni (wraz z pokazami przedpremierowymi).

Ciężko na ten moment określić, jak nowy Top Gun będzie sprzedawał się w kolejnych tygodniach. W czerwcu jego największym konkurentem będzie Jurassic World: Dominion. Dwie poprzednie części cieszyły się dużym zainteresowaniem w „czerwonych” stanach, czyli tam, gdzie w miniony weekend bardzo dobrze poradził sobie film z Tomem Cruisem. Ten zbiera jednak bardzo pozytywne recenzje oraz oceny widzów, więc będzie zapewne polecany dalej. Jeśli okno dyrybucyjne tego tytułu będzie wynosiło tylko 45 dni (po tym czasie będzie dostępny na PVOD i/lub Paramount+), to będzie to miało zapewne negatywny wpływ na jego późne box office’owe nogi. Na ten moment absolutnym minimum wydaje się $300 mln. Poza tym „only sky is the limit”.

Także poza Ameryką odnotwane wyniki są bardzo mocne. W sumie na 62 rynkach Top Gun: Maverick zarobił $124 mln. Przed weekendem spodziewano się nieco ponad $80 mln. Na rynku zewnętrzym jest to drugie najlepsze otwarcie w karierze Toma Cruise’a (lepiej spisało się The Mummy / $141,8 mln, w tym $52,2 mln z samych Chin), ale najlepsze na 32 rynkach, a także drugi najlepszy w historii studia Paramount (drugi za Transformers: Age of Extinction ogólnie + najlepszy na pojedynczych 18 rynkach). Najlepsze rezultaty zostały odnotowane w następujących krajach:

  • Wielka Brytania ($19,4 mln / najlepszy strat w karierze Toma Cruise’a oraz studia Paramount),
  • Francja ($11,7 mln / podobnie jak w Wielkiej Brytanii),
  • Australia ($10,7 mln / podobnie jak w Wielkiej Brytanii i Francji),
  • Japonia ($9,7 mln),
  • Niemcy ($6,5 mln),
  • Brazylia ($5,3 mln),
  • Meksyk ($4,6 mln),
  • Włochy ($4 mln)m
  • Hong Kong ($2,9 mln)
  • Tajwan ($2,7 mln)

Następne w kolejności są: Holandia ($2,4 mln), Indonezja ($2,2 mln), Szwecja ($2,2 mln), Hiszpania ($2,1 mln), Norwegia ($2,0 mln), Indie ($2,0 mln), Zjednoczone Emiraty Arabskie ($2,0 mln), Belgia ($1,7 mln), Szwajcaria ($1,6 mln), Malezja ($1,5 mln), Nowa Zelandia ($1,4 mln), Singapur ($1,3 mln), Polska ($1,2 mln), Tajlandia ($1,2 mln), Austria ($1,2 mln), Argentyna ($1,2 mln), Panama ($1,1 mln), Finlandia ($1,1 mln). W Polsce przychody na tym poziomie, przy założeniu średniej ceny biletu w okolicach 21-22 zł i obecnym kursie dolara (4,25 zł), powinny przełożyć się na ok. 230-245 tys. widzów. Jutro dystrybutor powinien pochwalić się bardziej dokładnym wynikiem.

Wynik otwarcia Tom Gun: Maverick na rynku zewnętrznym robi wrażenie także dlatego, że film ten nie wystartował jeszcze na kilku ważnych rynkach, m.in. w Chinach (data premiery nie została jeszcze ustalona), w Korei (premiera 22 czerwca), a także w Rosji (z wiadomych względów).

Z innych newsów:

  • Doctor Strange in the Multiverse of Madness wyprzedził stał się dzisiaj największym przebojem roku w amerykańskich kinach. Po 49-procentowym spadku zarobił $16,4 mln, co daje mu w sumie $370 mln. The Batman, czyli do wczoraj najlepiej sprzedający się film 2022 roku, zarobił w sumie $369,3 mln.  Podczas tego weekendu przekroczył on pułap $400 mln na rynku zewnętrznym. Z kolei do pułapu $500 mln zbliża się drugi Doctor Strange. Podczas tego weekendu stan konta poza Ameryką zwiększył się o $22,9 mln do $497,9 mln.
  • W Ameryce nowością weekendu była także animacja The Bob’s Burgers Movie. Oparty na serialu film zarobił od piątku do niedzieli $12,6 mln, co pozwoliło zająć mu trzecie miejsce w weekendowym zestawieniu. To wynik mniej więcej zgodny z oczekiwaniami.
  • Nowości poprzedniego weekendu w amerykańskich kinach – Downton Abbey: A New Era oraz Men – zaliczyły bardzo duże, 63-procentowe spadki. Ten pierwszy zarobił $5,9 mln, co daje mu w sumie $28,5 mln (plus $40,5 mln z rynku zewnętrznego), ten drugi wygenerował już tylko $1,2 mln, co daje mu niespełna $6 mln po pierwszych dziesięciu dniach wyświetlania.
  • The Lost City jeszcze przed weekendem przekroczyło w amerykańskich kinach pułap $100 mln (obecnie $101,7 mln). Do niego nie dobije już raczej Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore (tym razem $905 tys. / -54% / w sumie $94,8 mln). Jednak poza Ameryką trzecia część serii studia Warner Bros. przekroczyła pułap $300 mln. Ostatecznie powinno jej się udać zarobić ponad $400 mln na całym świecie.

Źródła: Deadline Hollywood, The Numbers, Box Office Mojo

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.