W pierwszej części podsumowania 2023 roku w polskich kinach skupiliśmy się na ogólnej widowni. Dzisiaj sprawdzamy, jak spisały się poszczególne filmy i podajemy różne zestawienia, m.in. najlepsze otwarcia oraz wyniki końcowe, a także ranking najbardziej popularnych polskich filmów minionego roku.
Pułap 100 tys. widzów przekorczy ostatecznie 96 zeszłorocznych premier. Ostatnią z nich będzie Dream Scenario, które po minionym weekendzie posiadało na swoim koncie 98 448 widzów. Grono filmów z ponad stutysięczną widownią jest większe niż rok wcześniej o dziewięć tytułów (ostatecznie takich filmów w 2022 roku było 87). W tej grupie znalazło się w minionym roku 25 tytułów dystrybuowanych przez UIP. Ich wyniki są naszymi szacunkami, więc faktycznie takich filmów mogło być więcej lub mniej (naszym zdaniem TAR zgromadził ok. 95 tys. widzów, ale Bez urazy, Asteroid City i Babilon nieznacznie przekroczyły pułap 100 tys.).
To był znów ogólnie bardzo udany rok dla UIP. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych premier minionego roku połowa z nich to filmy tego dystrybutora. Na bliskiej jedenastej pozycji znalazło się jednak Pięć koszmarnych nocy (ok. 795 tys.), które mogło faktycznie zgromadzić więcej widzów od zajmującego dziesiątą pozycję Asteriksa i Obeliksa: Imperium Smoka (795 076 widzów). Tytuł ten stał się najbardziej popularnym filmem grozy w historii polskich kin.
Największym przebojem roku w Polsce okazała się jednak Barbie, którą zobaczyło ponad 2,8 mln widzów. To bodajże 16. najlepszy wynik osiągnięty przez jakikolwiek film po 1989 roku w polskich kinach. Megahit studia Warner Bros. może także pochwalić się najlepszym zeszłorocznym trzydniowym otwarciem z widownią na poziomie 466 tys.. Po tym względem aż siedem filmów dystrybutora UIP znalazło się w pierwszej dziesiątce roku. W sumie 22 tytuły wystartowały z poziomu powyżej 100 tys. – o dwa więcej niż rok wcześniej:
Poza Barbie tylko jeszcze jeden inny film przekroczył pułap dwóch milionów sprzedanych biletów: Kot w butach: Ostatnie życzenie. W poprzednim roku było podobnie, gdy ponad dwa miliony widzów wybrały Minionki: Wejście Gru oraz Avatara: Istotę wody (choć w przypadku tego drugiego było ostatecznie ponad 3,5 mln widzów, a połowa została zebrana już w 2023 roku). Druga część przygód Kota w butach zgrmadziła według naszych szacunków ok. 2,4 mln widzów, czyli ok. 2,5 razy więcej niż poprzednik z 2011 roku (968 112 widzów). Blisko pułapu dwóch milionów (obecnie ok. 1,97 mln) swoją przygodę z polskimi kinami zakończy Oppenheimer. To fantastyczny rezultat, zdecydowanie najlepszy pośród filmów Christophera Nolana. Do tej pory rekord reżysera utrzymywała Incepcja (ponad 1,1 mln widzów).
Podobnie jak rok wcześniej na czwartym miejscu całorocznego zestawienia znalazł się polski film. Wtedy były to Listy do M. 5 z widownią w okolicach 1,5 mln, tym razem to Chłopi, których do tej pory zobaczyło ponad 1,82 mln widzów. Wśród rodzimych filmów był tytuł ten był poza konkurencją. Druga w zestawieniu Zielona granica zgromadziła o ponad milion widzów mniej (ok. 765 tys.). Największymi pozytywnymi zaskoczeniami były poza tym O psie, który jeździł koleją (ponad 720 tys. widzów) oraz Teściowie 2 (ok. 625 tys. widzów), którzy zgromadzili widownię o prawie 200 tys. wyższą niż poprzednik w 2021 roku. Rok 2023 był także rokiem Kici Koci. Aż trzy wyświetlane w kinach projekty na podstawie popularnych książeczek dla dzieci zgromadziły w sumie blisko 700 tys. widzów.
Jak zwykle świetnie sprzedawały się u nas filmy animowane, choć nasza polska Kicia Kocia przegrała z konkurencją z Hollywood, a nawet innych europejskich krajów. Poza drugim Kotem w butach bardzo dobrze, choć stosunkowo słabiej niż w wielu inncyh krajach, spisał się Super Mario Bros. Film (ok. 1,385 mln widzów), który do polskich kin trafił z prawie dwumiesięcznym opóźnieniem. Lepiej od poprzednika spisał się Psi Patrol: Wielki film (ponad 1,3 mln widzów). Świetny wynik, siódmy najlepszy dla Pixara w Polsce, odnotowało Między nami żywiołami (ok. 970 tys. widzów). Znacznie lepiej od pierwszej części sprzedało się Spider-Man: Uniwersum (ok. 845 tys. widzów), które jest jednocześnie najbardziej popualarnym filmem o superbohaterach w minionym roku w polskich kinach. Pośród europejskich animacji najlepsze wyniki odnotowały francuski Miraculous: Biedronka i Czarny Kot. Film (ok. 760 tys. widzów), hiszpańskie Mumie (prawie pół miliona widzów), ukraińska Mavka i strażnicy lasu (ponad 475 tys. widzów) oraz luksemburska Wróżka Zębuszka (ok. 450 tys. widzów).
Dużym pozytywnym zaskoczeniem pod koniec roku był Wonka. Choć nie jest to animacja, to zapewne znaczącą część widowni tego filmu stanowiły rodziny z dziećmi. Była to ostatnia zeszłoroczna premiera, która dołączyła do grona „milionerów”. Od premiery na film Warner Bros. sprzedano ponad 1,15 mln biletów, co daje mu siódme miejsce w całorocznym zestawieniu. Osatecznie tytuł ten może zbliżyć się do wyniku Psiego Patrolu (ok. 1,315 mln widzów).
Na koniec przedstawiamy nasze szacunki dotyczące wyników (otwarcie i końcowy) wszystkich filmów dystrybutora UIP, które trafiły na ekrany polskich kin. Jeśli dobrze policzyliśmy, to w minionym roku było ich 41 (rok wcześniej – 34):
Wszystkie dane zostały zebrane z różnych źródeł, które bazują na danych z boxoffice.pl, i zostały opracowane samodzielne, dlatego mogą różnić się w niewielkim stopniu od faktycznych wyników filmów. Podane rezultaty filmów dystrybutora UIP to nasze szacunki. Wyniki wszystkich podanych filmów prezentują stan na 28.01.2024.