1976 był najlepszym pod względem ilości widzów rokiem w latach 70. Sprzedano 144,2 mln biletów, czyli o 3,5 mln więcej niż rok wcześniej i był to najlepszy wynik od roku 1968. Liczba kin ponownie spadła, tym razem o 83, natomiast liczba seansów był wyższa o 13 tys.
Czwarty raz z rządu najpopularniejszym filmem w polskich kinach została polska produkcja – tym razem był to melodramat Trędowata w reżyserii Jerzego Hoffmana. Ekranizację książki Heleny Mniszkówny obejrzało prawie 8,5 mln widzów. Film ten jest prawie co roku przypominany w telewizji 1 listopada.
Na drugim miejscu znalazły się Szczęki Stevena Spielberga, który zgromadził ponad 6 mln widzów. Żaden inny zagraniczny film od początku lat 70. nie miał lepszego wyniku.
Szczęki
Podium zamyka film o życiu jednego z najwybitniejszych polskich królów, Kazimierz Wielki (3,49 mln). Dużą część widowni stanowiły prawdopodobnie szkoły. Film ten nie wytrzymał próby czasu i nie jest obecnie szczególnie znany ani przypominany przez telewizję.
Miejsce czwarte zajęła katastroficzna produkcja Trzęsienie ziemi. Dzisiaj pewnie efekty specjalne w tym filmie powodują uśmiech, ale w 1975 roku twórcy tych efektów otrzymali specjalnego Oscara (nie było wtedy jeszcze osobnej kategorii).
Na miejscu piątym znalazła się Zorro. Tym razem w tytułową postać wcielił się Alain Delon.
Szóste miejsce zajęło Żądło (2,522 mln), jeden z najlepszych filmów lat 70. Nominowany był aż w 10. oscarowych kategoriach, a ostatecznie zdobył 7. statuetek, w tym za najlepszy film. Mimo znakomitej roli, nagrody nie otrzymał Robert Redford.
Żądło
Nie mogło w zestawieniu zabraknąć kolejnego japońskiego filmu o potworach. Tym razem Pojedynek potworów w reżyserii największego specjalisty od tego typu produkcji zajął miejsce siódme. Walka toczy się między dwoma ogromnymi małpoludami zwanymi „gargantua”.
Dwa kolejne miejsca zajęły filmy o przygodach D’Artagnana i trzech muszkieterów: Trzej muszkieterowie i Czterej muszkieterowie. Jest to tak naprawdę jedna produkcja podzielona na dwie części. Na świecie premiery obu dzieliło 9 miesięcy różnicy, a w Polsce 5 miesięcy. W obsadzie znalazły się największe gwizdy lat 70.: Michael York, Richard Chamberlain, Charlton Heston, Faye Dunaway czy Christopher Lee.
W roku 1976 wprowadzono do kin dwa przedwojenne filmy, które uzyskały rewelacyjne wyniki: Znachor (1,7 mln) i Profesor Wilczur (1,53 mln). Co ciekawe, powieść Tadeusza Dołęgi-Mostowicza, była najpierw scenariuszem filmowym. Ten został jednak odrzucony. Następnie sukces sprzedażowy powieści spowodował, że film jednak powstał. Możliwe, że ten frekwencyjny sukces był jednym z powodów nakręcenia nowej wersji w 1981 roku.
Na fali popularności serialu Czterdziestolatek postanowiono rozwinąć jeden z jego wątku i stworzyć film fabularny Motylem jestem, czyli romans czterdziestolatka. Cieszył się on w kinach bardzo dużym zainteresowaniem i obejrzało go 1,67 mln widzów, co pozwoliło zająć 11. miejsce rocznego zestawienia. Wystąpiła w nim jedna z najpopularniejszych w tamtym czasie piosenkarek, Irena Jarocka, a tytuł filmu nawiązuje do jednej z jej najpopularniejszych piosenek.
Na 14. miejscu znalazł się film Marka Piwowskiego, Przepraszam czy tu biją. To jeden z trzech filmów fabularnych stworzonych przez tego reżysera, pozostałe dwa to Rejs i Uprowadzenie Agaty. Otrzymał on główną nagrodę na Festiwalu w Gdyni oraz nagrodę publiczności. Jedne z głównych ról zagrali dwaj złoci medaliści olimpijscy w boksie, Jan Szczepański i Jerzy Kulej.
Ojciec chrzestny II
W 1974 roku polscy widzowie szturmowali seanse pierwszej części Ojca Chrzestnego (5,7 mln widzów i ponad 300 osób na seans). Druga część nie spotkała się z tak wielkim zainteresowaniem. Obejrzało ją tylko 1,4 mln widzów, a średnia na seans to niecałe 140 widzów.
Niezły wynik uzyskał radziecki-japoński film Dersu Uzała (1,042 mln) w reżyserii Akiry Kurosawy, który zdobył Oscara w 1976 roku w kategorii filmu nieanglojęzycznego, pokonując Ziemię obiecaną.
Dopiero 31. miejsce Bruneta wieczorową porą pokazuje, że komedie Stanisława Barei nie były w tamtych czasach nadzwyczaj popularne. Dodatkowo film ten miał bardzo niską średnią widzów na seans – ok. 80 osób.
Pełne zestawienie najpopularniejszych filmów roku 1976 zawierające 80 tytułów znajduje się TUTAJ
tytuł | kraj | Liczba widzów | Liczba seansów | |
---|---|---|---|---|
1 | Trędowata | Polska | 8 444 807 | 38977 |
2 | Szczęki | USA | 6 029 590 | 29665 |
3 | Kazimierz Wielki | Polska | 3 490 510 | 20855 |
4 | Trzęsienie ziemi | USA | 2 767 008 | 14311 |
5 | Zorro | Włochy-Francja | 2 715 220 | 21536 |
6 | Żądło | USA | 2 522 047 | 13094 |
7 | Pojedynek potworów | Japonia | 2 315 466 | 12494 |
8 | Trzej muszkieterowie | Panama | 2 043 180 | 14700 |
9 | Czterej muszkieterowie | Panama | 1 723 950 | 12344 |
10 | Znachor (archiwalny) | Polska | 1 698 266 | 7868 |
11 | Motylem jestem, czyli romans czterdziestolatka | Polska | 1 675 614 | 12630 |
12 | Pat Garrett i Billy Kid | USA | 1 655 435 | 11151 |
13 | Z podniesionym czołem | USA | 1 634 192 | 13455 |
14 | Przepraszam, czy tu biją | Polska | 1 628 443 | 13334 |
15 | Profesor Wilczur (archiwalny) | Polska | 1 534 192 | 13455 |
16 | Con amore | Polska | 1 477 452 | 12203 |
17 | Chinatown | USA | 1 411 390 | 11356 |
18 | Policjanci | USA | 1 399 668 | 11723 |
19 | Ojciec chrzestny II | USA | 1 397 262 | 10058 |
20 | Oni walczyli za ojczyznę | ZSRR | 1 301 907 | 6041 |
EEE – Brunet Wieczorową Porą miał po prostu mało kopii i był krótko wyświetlany.
Miał ponad 12 tys. seansów – tyle co niketóre filmy w pierwszej dziesiątce i miał jedną z najniższych średnich na seans.