W ostatnią niedzielę na naszej stronie pojawiło się podsumowanie 2021 roku w polskich kinach, które zostało opracowane na podstawie oficjalnych danych dotyczących polskiego box office’u. Te nie obejmują od nieco ponad dwóch informacji na temat sprzedaży filmów dystrybutora UIP. Poniżej prezentujemy – jako uzupełnienie podsumowania sprzed dwóch dni – nasze szacunki dotyczące sprzedaży tychże filmów w minionym roku w Polsce. 

Pod koniec 2019 roku dystrybutor UIP przestał raportować wyniki swoich filmów do boxoffice.pl. W związku w ostatnich dwóch latach w weekendowych zestawieniach próżno szukać takich tytułów jak Jumanji: Następny poziom, Doktor Dolittle czy nawet Sonic. Szybki jak błyskawica, które należały do najlepiej sprzedających się filmów 2020 roku, ale także produkcji, które faktycznie należały do największych przebojów minionego roku.

Jeżeli dobrze policzyliśmy, w 2021 roku UIP wprowadziło do kin 24 tytuły, m.in. oscarowego Ojca oraz Obiecującą. Młodą. Kobietę, filmy grozy takie jak Ciche miejsce 2, Old, Halloween zabija, Escape Room 2, Sanktuarium, Nie oddychaj 2, animacje Krudowie 2: Nowa era, Rodzinka rządzi, Mustang z Dzikiej Doliny: Droga do wolności, Psi Patrol. Film, inne familijne propozycje takie jak Piotruś Królik 2: Na gigancie czy Clifford. Wielki czerwony pies, a także dziewiątą część serii Szybcy i wściekli oraz dwie ekranizacje komiksów Marvela: Venom 2: Carnage i Spider-Man: Bez drogi do domu. Żaden z tych tytułów nie pojawił się w weekendowych zestawieniach, ani w innych statystykach opartych oficjalnych danych, które publikowaliśmy w artykułach na naszej stronie.

UIP tylko okazjonalnie podawało w mediach społecznościowych dane na temat postawy swoich filmów w polskich kinach. Najczęściej były to informacje dotyczące mocnych otwarć (347 tys. dla filmowego Psiego Patrolu, 250 tys. dla drugiego Venoma czy 450 tys. dla najnowszego Spider-Mana) lub przekroczenia pułapu miliona sprzedanych biletów (przez Psi Patrol. Film oraz Spider-Man: Bez drogi do domu). Na podstawie tych szczątkowych danych można byłoby mniej więcej  określić sprzedaż trzech filmów, ale nie pozostałych dwudziestu tytułów. Tutaj z pomocą przyszły zagraniczne strony: The Numbers oraz Box Office Mojo.

Wspomniane serwisy podają w swoich statystykach dotyczących rynku zewnętrznego dane na temat przychodów w dolarach, także z polskich kin, w tym  również przychody filmów dystrybuowanych w Polsce przez UIP (większość produkcji trzech hollywoodzkich studiów: Universal, Sony oraz Paramount). Na podstawie porównań przychodów i widowni filmów innych dystrybutorów można było mniej więcej określić średnią cenę biletu w zależności od typu filmu, co pozwoliło oszacować mniej więcej liczbę widzów filmów dystrybuowanych przez UIP na podstawie ich przychodów:

Dane na temat przychodów filmów dystrybuowanych przez UIP, które są dostępne na boxofficemojo.com i/lub the-numbers.com

Niestety z upływem czasu dostępne dane stawały się coraz mniej pełne. Przychody dotyczące filmów z przełomu 2019 i 2020 są jeszcze bardzo dobrze zaktualizowane, jednak dane dotyczące zeszłorocznych premier – jak widać w powyższej tabelce – już niekoniecznie. Zdarza się, że dostępny jest tylko wynik otwarcia albo przychody osiągnięte po jakimś czasie od premiery (bez podania konkretnej daty), ale brakuje jednak wyniku końcowego. W wielu przypadkach – szczególnie filmów studia Sony – nie można znaleźć jakichkolwiek danych na temat przychodów. Wtedy szacowanie oparte jest tak naprawdę wyłącznie na znajomości polskiego box office’u, historycznych wynikach (np. poprzez porównanie do wyników poprzednich części jakiejś serii), i pewnym przeczuciu/intuicji.

W opisany powyżej sposób oszacowaliśmy wyniki 24 filmów, które UIP wprowadziło do polskich kin w 2021. Chcemy podkreślić, że są to dane szacunkowe, oparte w przypadku kilku tytułów na szczątkowych doniesieniach samego dystrybutora, w innych na podstawie danych dostępnych na wspomnianych wcześniej zagranicznych stronach poświęconych box office’owi, a w pozostałych na znajomości polskiego rynku i przeczuciu. Dołożyliśmy wszelkiej starań, żeby dane te były jak najbliższe faktycznym, choć tych być może nigdy nie poznamy. Suma widzów pokrywa się jednak mniej więcej z tą, którą Gazecie Wyborczej podała prezes UIP, Urszula Malska, i o której wspominaliśmy także w podsumowaniu roku dwa dni temu: 6,53 mln widzów.

Poniżej prezentujemy szacunkowe wyniki poszczególnych filmów (stan na 2 stycznia 2022):

Być może tak prezentowałaby się lista największych przebojów 2021 roku, gdyby UIP raportowało wyniki swoich filmów do boxoffice.pl:

Powyższa lista nie byłaby ostateczną, jako że co najmniej dwa filmy UIP są nadal dostępne w kinach. Dużą widownię, przypuszczalnie największą pośród wyświetlanych do minionego weekendu tytułów, gromadzi Spider-Man: Bez drogi do domu, który już niebawem przekroczy pułap 1,5 mln widzów i w rozrachunku końcowym wyprzedzi być może Nie czas umierać, stając się największym przebojem 2021 roku. Już teraz jest to trzeci najlepiej sprzedający się film oparty na komiksie w historii polskich kin. Przed nim są tylko Joker (1 954 335 widzów) oraz Avengers: Koniec gry (1 880 080 widzów).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.