Wczoraj, w sobotę 11 maja, przychody Avengers: Endgame na terenie Ameryki Północnej przekroczyły te osiągnięte przez Czarną Panterę w ubiegłym roku (według szacunkowych danych, wyniosły nieco ponad $704 miliony). Oznacza to, że dwudziesta druga odsłona Marvel Cinematic Universe stała się najbardziej dochodowym filmem superhero oraz adaptacją komiksu w historii kina! Do pokonania ubiegłorocznego hitu Ryana Cooglera, widowisko braci Russo potrzebowało zaledwie 16 dni. To kolejne fenomenalne osiągniecie monstrualnego hitu Marvela, który zdaje się dopisywać rekord za rekordem każdego dnia pobytu w kinach.

Josh Brolin, Brie Larson, Paul Rudd, Robert Downey Jr. Chris Evans, Chris Hemsworth, Karen Gillan, Don Cheadle, Jeremy Renner, Scarlett Johanson, Danai Guirra, Mark Ruffalo, AVENGERS: ENDGAME (2019) Buena Vista

Endgame jest siódmym filmem o komiksowych superbohaterach, któremu udało się to osiągnąć. Wcześniej dokonały tego klasyki gatunku, a ich dokonania pokrótce przybliżam poniżej. Wszystko zaczęło się od herosa w czerwonej pelerynie, który hucznie wkroczył na ekrany kin 15 grudnia 1978 roku.

1978

Christopher Reeve, SUPERMAN (1978) Warner Bros. Pictures

Superman
» Przychody filmu w Ameryce: 134 218 018 dolarów;
» Był to pierwszy blockbuster o komiksowym superbohaterze;
» Trzeci weekend Supermana ($10,36 mln) był ówczesnym rekordem najlepszego weekendu wyświetlania
» Po zejściu z ekranów kin znajdował się w dziesiątce największych hitów wszech czasów;
» Dochody studia z dystrybuowania Supermana na terenie Stanów Zjednoczonych wyniosły $82 800 000, co było szóstym wynikiem wszech czasów;

1989

BATMAN (1989) Warner Bros. Pictures

Batman
» Przychody filmu w Ameryce: 251 188 924 dolary;
» Pobił rekord najlepszego weekendu otwarcia – $40,89 mln;
» Najbardziej dochodowy film roku na rynku wewnętrznym;
» Piąty najbardziej dochodowy film wszech czasów z końcem 1989 roku
» Według moich wyliczeń, przychody Supermana po uwzględnieniu różnicy w cenach biletów (przez wielu mylnie nazywane „po uwzględnieniu inflacji”) mogły wynosić wówczas $227-229 milionów;
» Przychody Supermana przekroczone 16 dnia wyświetlania;

2002

Tobey Maguire, SPIDER-MAN (2002) Sony / Columbia

Spider-Man
» Przychody filmu w Ameryce: $403 706 375 (lub $407 milionów z uwzględnieniem tak zwanych double-features Spider-Mana z Facetami w czerni II z lipca 2002 roku);
» Pobił rekord weekendu otwarcia – $114,84 mln (jako pierwszy film w historii zarobił ponad $100 milionów w zaledwie 3 dni);
» Najbardziej dochodowy film roku na rynku wewnętrznym;
» Piąty film, którego przychody przekroczyły granicę $400 milionów
» Przychody Batmana „adjusted” (czyli z uwzględnieniem różnicy w cenach biletów) wynosiły wówczas $359,5 mln;
» Wynik Batmana przekroczony 15 dnia wyświetlania;

2008

Heath Ledger, THE DARK KNIGHT (2008) Warner Bros. Pictures

The Dark Knight
» Przychody filmu w Ameryce: 533 345 358 dolarów;
» Pobił rekord weekendu otwarcia – $158,44 mln;
» Najbardziej dochodowy film roku (również poza Ameryką i worldwide);
» Drugi najbardziej dochodowy film wszech czasów w Ameryce po Titanicu Jamesa Camerona;
» Przychody Spider-Mana w dniu, w którym został pokonany przez Mrocznego rycerza (5 sierpnia, po 19 dniach wyświetlania) wynosiłyby $491,95 mln | gdy Batman zszedł z ekranów kin (5 marca 2009 roku) byłoby to $500,29 mln;
» Do wczoraj Batman pozostawał jedynym superbohaterem, który odzyskał swój box office’owy tron;

2012

Scarlett Johansson, Mark Ruffalo i Chris Evans, MARVEL’S THE AVENGERS (2012) Buena Vista

The Avengers
» Przychody filmu w Ameryce: 623 357 910 dolarów;
» Pobił rekord weekendu otwarcia – $207,44 mln (pierwszy film, który zarobił ponad $200 milionów w ciągu pierwszych trzech dni wyświetlania);
» Najbardziej dochodowy film roku (również poza Ameryce i worldwide);
» Trzeci wynik wszech czasów po Avatarze i Titanicu Jamesa Camerona;
» Przychody Mrocznego rycerza w dniu, w którym został pobity (1 czerwca 2012, po 29 dniach wyświetlania) wynosiłyby $588,31 mln | gdy bohaterowie Marvela zeszli z ekranów kin (4 października) byłoby to $595,74 mln;

2018

BLACK PANTHER (2018) Buena Vista

Black Panther
» Przychody filmu w Ameryce: 700 059 566 dolarów;
» Najbardziej dochodowy film roku na rynku wewnętrznym;
» Trzeci wynik wszech czasów po Star Wars: The Force Awakens i  Avatarze Jamesa Camerona;
» Przychody Avengers w dniu, w którym został pobity (24 marca 2018, po 37 dniach wyświetlania) wynosiłyby $705,77 mln | gdy Pantera zszedł z ekranów kin (9 sierpnia) byłoby to $712,69 mln;
» Pierwsza produkcja, która została najbardziej dochodowym filmem superhero w Ameryce bez bicia rekordu weekendu otwarcia, bez przebicia przychodów poprzednika po uwzględnieniu różnicy w cenach biletów oraz bez rekordowej sumy przychodów worldwide;

2019

Kwoty adjusted pożyczyłem z listy Box Office Mojo, lecz są one szacowane jedynie na podstawie średniej cenie biletu na rynku (obecnie wynosi 9,01 dolara) i nie uwzględniają prawdziwej ilości sprzedanych biletów na filmy (ta jest nieznana). Biorąc pod uwagę o wiele mniejszą ilość ekranów IMAX w 2008 roku oraz brak 3D w przypadku Mrocznego rycerza, możliwe że Avengers, a tym bardziej Czarna Pantera, nie przebiły pod względem sprzedanych biletów szóstego kinowego Batmana… Być może. Jednak Avengers: Endgame bez wątpienia wyśrubuje również pod tym względem rekordowy wynik.

Black Panther zapisał się w historii jako najkrócej panujący król gatunku na rynku wewnętrznym. Jego wynik wytrzymał zaledwie rok, 1 miesiąc i 17 dni. Mógł zostać przebity jeszcze wcześniej, bo niewiele zabrakło, a wyprzedziłaby go poprzednia część Avengers, Infinity War. Nie chcę nawet wspominać o wątpliwej wiarygodności jego wyniku końcowego i magicznego wzrostu przychodów w ostatnim tygodniu, dzięki któremu przekroczył granicę $700 milionów, ale to temat na inny artykuł. Nie będę ukrywał, bardzo się cieszę, że Avengers przebili Panterę, bo bardziej na ten tytuł zasługują. Czas pokaże jak długo wytrzymają jako jego następca, z wynikiem grubo przekraczającym $800 milionów (tym razem bez żadnych wątpliwości). Do tej pory najdłużej panującym królem gatunku pozostaje Batman Tima Burtona, którego wynik był nieosiągalny dla innych filmów o superbohaterach przez niemal 13 lat. Może wrócimy do tematu w 2032, o ile rekordowe przychody Endgame wciąż będą szczytowym osiągnięciem pośród superhero movies.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.