Do końca roku zostały dwa tygodnie, ale już teraz można powiedzieć, że z box office’owego punktu widzenia 2020 był najgorszym rokiem od… bardzo dawna. Światowe przychody wyniosą ostatecznie ok. $12 mld, czyli o ponad 70% mniej od rekordowych $42,5 mln odnotowanych rok wcześniej.
Szacuje się, że roczne przychody ze sprzedaży biletów w amerykańskich kinach wyniosą ostatecznie ok. $2,3 mld. Jak podaje The Hollywood Reporter, jest to najgorszy wynik od co najmniej 40 lat, czyli od czasu, gdy na poważnie zaczęto śledzić i raportować box office’owe wynik. Taki rezultat oznacza spadek rzędu 80% względem roku poprzedniego, kiedy to w kasach kin sprzedano bilety na kwotę $11,4 mld. Amerykańskie kina był zamknięte przez ponad pięć miesięcy – od połowy marca do końca sierpnia. W tym czasie funkcjonowały tylko niektóre niezależne kina oraz kina samochodowe. Później było nieco lepiej, choć nawet po otwarciu placówek wielkich sieci, wprowadzone obostrzenia oraz (poza brakiem atrakcyjnego repertuaru oraz niewielkim zainteresowaniem ludzi rozrywką w postaci seansu kinowego) nie pozwoliły na generowanie satysfakcjonujących wyników, co pokazuje chociażby wynik Tenet. Film Christophera Nolana był najchętniej oglądaną produkcją w amerykańskich kinach w ostatnich kilku miesiącach, choć na jego konto wpłynęło do tej pory zaledwie $57,6 mln.
Sytuacja na świecie jest tylko nieznacznie lepsza, nie tylko dla Tenet, które poza Ameryką przekroczyło niedawno pułap $300 mln. Według najnowszych szacunków przychody ze sprzedaży biletów w kinach poza Ameryką wyniosą pod koniec roku ok. $9 mld, co będzie oznaczało 71% spadek z $31,1 mld zarobionych w roku poprzednim. Większemu spadkowi zapobiegły rynki azjatyckie (Chiny, Japonia oraz Korea Południowa), na których poradzono sobie z pandemią znacznie lepiej niż w Europie czy Ameryce. Mimo obostrzeń chińskie, japońskie oraz koreańskie produkcje radziły są w ostatnich tygodniach i miesiącach w rodzimych kinach bardzo dobrze. Warto wspomnieć chociażby The Eight Hundred, który w Państwie Środka zarobił $460 mln (jeden z najlepszych wyników w historii) czy Demon Slayer: Mugen Train, który pod względem liczby widzów (22,86 mln) i przychodów w rodzimej walucie (30,5 mld jenów) jest już drugim najlepiej sprzedającym się filmem w historii japońskich kin (oraz pierwszym pod względem przychodów w amerykańskich dolarach / $291 mln). Ekranizacja mangi wyprzedzi jednak jeszcze w tym roku Spirited Away: W krainie bogów (24,28 mln widzów i 31,68 mld jenów), które jest aktualnie numerem jeden.
Także ostatni weekend na świecie był znów zdominowany przez azjatyckie filmy. Amerykańskie kina świecą pustkami, a numerem jeden po raz trzeci z rzędu była animacja The Croods: A New Age, która po 31-procentowym spadku zarobiła nieco ponad $3 mln, a od premiery posiada na swoim koncie $24,3 mln. To drugi najlepszy wynik osiągnięty w czasach zarazy (właśnie udało się wyprzedzić The New Mutants / $23,8 mln). W Ameryce film ten już za nieco ponad tydzień trafi na PVOD. W internetowej dystrybucji będzie walczył z konkurencją w postaci Soul (Dinsey+) oraz Wonder Woman 1984 (poza kinami komiksowa produkcja będzie równocześnie dostępna na HBO Max), które będą dostępne od 25 grudnia. Natomiast w Chinach po trzecim weekendzie wyświetlania na koncie produkcji DreamWorks Animation znajduje się $46 mln, co oznacza drugi najlepszy wynik w tym roku osiągnięty przez hollywoodzki film (do tej pory była to Mulan / $40,7 mln). Numerem jeden podczas minionego w Chinach, a także na świecie (TOP 10 w tabelce poniżej) była jednak nowość Bath Buddy, która zarobiła na otwarcie $28,4 mln.
Box Office – rynek zewnętrzny | |||
# | Tytuł | przychody weekend | przychody razem |
1 | Bath Buddy (Chiny) | $28,4 mln | $28,4 mln |
2 | The End of Endless Love (Chiny) | $10,9 mln | $44,1 mln |
3 | Demon Slayer: Mugen Train (Japonia) | $9 mln | $310 mln |
4 | The Croods: A New Age | $8,4 mln | $52,1 mln |
5 | New Interpretation Records of the Three Kingdoms (Japonia) | $7,2 mln | $7,2 mln |
6 | Doraemon the Movie: Nobita’s New Dinosaur (Japonia) | $6,1 mln | $37 mln |
7 | Caught in Time (Chiny) | $2,3 mln | $80,6 mln |
8 | The Witches | $2,2 mln | $22 mln |
9 | Soul Snatcher (Chiny) | $2,1 mln | $27,1 mln |
10 | Stand By Me, Doraemon 2 (Japonia) | $1,8 mln | $17,1 mln |
Źródła: Deadline Hollywood, The Hollywood Reporter, Insidekino